ضرورت بازنگری در سیستم آموزشی مقطع دکتری
55 بازدید
تاریخ ارائه : 2/25/2014 1:57:00 PM
موضوع: سایر

ضرورت بازنگری در سیستم آموزشی مقطع دکتری

هدف نظام آموزشی باید تبیین گردد

بنظر می رسد مهمترین هدف نظام آموزشی دانشگاه هدایت،راهنمایی،مشاوره و تامین امکانت مادی ومعنوی دانشجو مقطع  دکتری در راستای تدوین رساله دکترا می باشد

تالیف تز یا پایان نامه در مقطع پی اچ دی

دانشگاها جایگاهی مهم و بی بدیل در چرخه تولید دانش نوآورانه دارد.اهمیت این مسئله تا آن جاست که برخی کارشناسان دانش مدیریت پژوهش،کارکرد رساله های پایان تحصیلات را،ایجاد زمینه های شکوفایی در موضوع رساله و مبنایی برای پیشرفت دانش درآن عرصه مطالعاتی دانسته اند به این ترتیب،میتوان پایان نامه های مراحل نهایی تحصیلی را،در حوزه و دانشگاه، راس قله ای از فرایندهای آموزشی و پژوهشی دانست که به شیوه نهادینه و در چارچوب استاندارهای علمی سامان یافته گرد آمده اند و تدارک بخش ایجاد فرایندی معطوف به نوآوری در حوزه تولید دانش گردیده اند

از این روعلوم انسانی بلحاظ ویژگی ها ی ذاتی خود روش های آموزشی وپژوهشی خاص خود را می طلبد

حال سوال اساسی این است که شیوه حاکم در دانشگاه چقدر با شرایط و استاندارد های جهانی از نظر روشی،وآموزشی قابل انطباق است

ایا نحوه علم سنجی منحصر به امتحان کتبی آن هم مبتنی بر سوالات جزیی و متکی بر حافظه است

برند و طراز یک دانشجویی دکتری چگونه تشخیص داده می شود

جایگاه تحلیل و ارائه دیدگاهای نوآورانه در دوره دکتری کجاست و مکانیزم آن چگونه تعریف شده است

چرا به روش شناسی در تدریس دروس توجه نمی شود

چرا میزان مطالبات و انتظارات استادان فرارتر از آن چه که توسط ایشان بیان میشود می باشد

چرا تعداد دانشجویان دکترا در یک کلاس بیش از حد استاندارد است

چرا گرایش دانشجو علی رقم تحصیل در مقطع دکترا هنوز مشخص نیست

چرا تفاوت ماهوی بین یک دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا وجود ندارد

چرا به جای درگیر نمودن دانشجو به موضوع رساله او را درگیر آموزش های روتینی و کلاسیک می کنیم

چرا هنوز رشته های مانند تاریخ اسلام فاقد دیسیپلین است و بعنوان یک دانش درجه اول و علمی  بحساب نمی آید

چرا جلسات بحث و مناظره علمی دانشجویی برگزار نمی شود

چرا از ابزار آموزشی مدرن در سیستم آموزشی استفاده نمی شود

چرا از فضای مجازی بدرستی استفاده نمی شود

چرا منابع بصورت الکترونیکی در اختیار دانشجویان قرار نمی گیرد

چرا رابطه دیالوگی استاد و شاگرد در کلاس های درس کم فروغ است

چرا اکتیو بودن دانشجویان در کلاس مورد توجه قرار نمی گیرد

و....

بنظر می رسد اگر شیوه طرح سوالات از سطح دوره کارشناسی  به سطح دوره دکتراارتقاء پیدا کند و به جای طرح سوالات جزیی و حافظه محور به طرح سوالات تحلیل محور توجه شود و بجای متن محوری به سمت فرامتنی حرکت کنیم توفیقات بیشتری نصیب دانشجو خواهد شد