سخنی با مسئولین رسانه ملی
98 بازدید
تاریخ ارائه : 4/16/2014 10:36:00 AM
موضوع: سایر

سخنی با مسئولین رسانه  ملی

در آستانه سال نو

اصولا تبلیغ مناسب های سال نو که در هر سال از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح می شود را به عنوان بخشی از یک پکیچ میدانم که بدون توجه به آن ثمره ای برای نظام نخواهد داشت ازاین رو استنباط می شود که امسال سال اقتصاد مقاومتی یا عنوانی که این موضوع را در بر گرفته باشد از سوی رهبر انقلاب اعلام شود لیکن باید بدانیم که بدون ترسیم چشم انداز و برنامه نمی توان به طرح اینگونه عناوین پرداخت.

لذا رسانه ملی با توجه به سند چشم انداز و برنامه ها و سیاست گذاری کلان اقتصاد مقاومتی. ضمن طرح موضوع از جهات مختلف و هماهنگی کامل با دولت به تبیین، تفهیم و تبلیغ و فرهنگ سازی بپردازد

بنظر می رسد با توجه به خیل زیاد توافقنامه های سازمان با دستگاه های مختلف سازمان صدا و سیما دچاره پراکنده کاری و جزیره ای عمل کردن شده است ازاین رو باید سازمان دارای یک نقشه جامع براساس یک استراتژیک و نگاهی راهبری، جایگاه خود را تعریف کند آنگاه مطالبات دستگاها را براساس آن تنظیم کند.

بدیهی است یک یا چند مرکز پرقدرت برای سیاست گذاری و برنامه ریزی در حوزهای مختلف لازم است و تصمیمات این مراکز باید مورد توجه مجریان همه بخش های سازمان قرار گیرد.

طراز یک سازمان در مقایسه آن با سازمان های همسو خود قابل سنجش است و سازمان صدا و سیما باید بداند بیش از سازمانهای دیگر مورد سنجش خواص و افکار عمومی قرار میگیرد از این رو به حساسیت بیشتر نیاز دارد و باید بر اساس نیاز جامعه حرکت کند و این امر باتوجه به سرعت تحولات و تنوعو تکثر شبکه های ماهوارهای کار بسیار مشکلی است

دراین راستا توجه  متولیان سازمان را به پیشنهادهای زیر جلب مینمایم:

نگاه به آینده و آینده پژوهی در رسانه ملی

شناخت جهان واقعی و تکنیکی

برنامه ربزی کلان بر اساس نقشه راه و چشم انداز

ترویج فرهنگ پیشرفت اسلامی ،ایرانی

توجه به نقشه جامع علمی کشور

ایجاد امید به آینده و فرادی بهتر برای کشور

توجه جدی به حوزه ای مجازی و توسعه فناوری اطلاعات و نقش آن در توسعه کشور

توسعه شبکه های آموزشی

شناخت دقیق مخاطبان و نیازهای آنها

ایجاد شبکه های جدید هوهشمند برای تامین نیاز ها ی متخصصان

هماهنگی کامل با دستگاهای مختلف توسعه فرهنگ و منطق اعتدال با تکیه به عقلانیت

نظام

توسعه کیفی و کمی عقبه فکری سازمان

توجه به آرائ و نظرات مخاطبان و بالا بردن میزان رضایت مندی مردم

اصلاح باورهای غلط جامعه و اصلاح الگوی مصرف

ایجاد شور و نشاط در حوزه برنامه سازی

توسعه برنامه های نقد

بهرگیری از سلائق مختلف جامعه

فرهنگ سازی در حوزه مصرف ،تولید،کار،خلاقیت

عئم توجه به آگاهی های بازرگانی که با روح اقتصاد مقاومتی درتعارض است

سفارش تولید برنامه به بخش های خصوصی با حفظ نظارت و کنترل

خروج از روز مرگی و مناسبت محوری(گفته شد که هر مناسبتی باید سمت وسوی آن با سیاست گذاری های کلان تعریف شود)

فضا سازی برای نقد خود سازمان و مدیران و برنامه سازان

توجه به کیفیت بجای کمیت در سازمان

تقویت مراکز استانی و هشدار به آنها در تقلیدی عمل کردن از شبکه های سراسری(بنظر می رسد بسیاری از شبکه های استانی از فلسفه وجودی خود مبنی بر احیاء فرهنگ ها ی محلی و استفاده از ظرفیت ها ی استانی بود غافل شده اند)

هماهنگی و جهت دهی به کلیه برنامه ها بر اساس سیاست های کلان نظام

اهتمام به مطالعات و تحقیقات و نیاز سنجی ها درتولید کلیه  برنامه ها(احساس می شود برخی از برنامه های سازمان اعم سریال ها ،برنامه های کارشناسی و... بدون توجه به مصالح و نیاز ها تولید می شود

هماهنگی و امکان پخش برخی از شبکه های ماهواره ای که با اصول و سیاست ها نظام در تضاد نیستند

گسترش حضور پررنگ مردم در برنامه های سازمان

پرهیز ازتولید هرگونه برنامه ای که موجب یاس و افسردگی مردم میشود

تولید بیشتر برنامه های طنز

توجه جدی به ویژه برنامه های  خاص جوانان.( طبق آمارجوانان استقبال زیادی از برنامه های رسانه ملی نمی کنند)

پرهیز از مناسکی عمل کردن صرف و بدون ایجاد معرفت

 کاهش و تقیل مناسبت های که به عزاداری اختصاص دارد(در طی سالهای گذشته شاهد گسترش عناوین و هجم مناسبت ها مذهبی هستیم که باید با توجه به سیره و بزرگان و شراط حساس جهان تشیع به ضرورت ها اکتفاء کرد

ایجاد وحدت در میان پیروان مذاهب اسلامی و پرهیز از هرگونه سخن یا برنامه ای که به این مهم خدشه وارد میکند

مشارکت بیشتر برادران اهل سنت در برنامه های سازمان

ارتباط مستمر رسانه با کارشناسان در کلیه حوزهای برنامه سازی

 تربیت و شناسایی و بکارگیری مجریان مجرب بنظر رسد سازمان با کمبود جدی مواجه شده استچ

تاسیس بانک طرح ، ایدها و انتخاب ایده های برتر در یک جشنواره

 حمایت ،زمینه سازی و ترغیب استعدادها برای تولید فیلم نامه نویسی و برنامه سازی

حمایت از فیلم های کوتاه و خلاقیت های جوانان

پرهیز از ساخت برنامه های دقیقه نود

توسعه ادبیات و هنر و تبدیل آن به فیلم ،نمایش،گفتگو و...

توجه جدی به هنرهای نمایشی