بر اساس نظریه گفتمانی تضاد شبعه و سنی یک تضاد به حاشیه رفته است
318 بازدید
تاریخ ارائه : 5/3/2014 11:57:00 AM
موضوع: سایر

 بر اساس نظریه گفتمانی تضاد شبعه و سنی یک تضاد به حاشیه رفته است و تضاد اصلی گفتمان بین فرهنگ دینی و الحادی ویا اومانیسم است

آیت الله وحید خراسانی: اگر اخلاق مد نظر پیامبر اسلام(ص) را با سنی‌ها، نصارا و پیروان دیگر ادیان و همچنین دول غربی داشته باشیم اوضاع عوض خواهد شد.

انقلاب اسلامی که زمینه ساز حکومت جهانی امام عصر(ع) است می بایست با یک پیام جهانی و استفاده ازفرهنگ و ادبیات رسول گرامی اسلام و ائمه معصومین زمینه ساز حکومت جهانشمول منجی عالم بشریت باشد

ما نه تنها موظف ایم بین خود و برادارن سنی پیمان برادری داشته باشیم و در یک جبهه قرار بگیریم بلکه باید برای دین داری ملل دیگر بسیج شویم امروز در مقابل جبهه تدین جبهه کفر و الحاد چند ملیاردی انسان بیچاره وجود دارد که پیروان آخرین مکتب آسمانی وظیفه دارند با تمام توان وقدرت در جهت هدایت آنان گام های اساسی بردارند

البته در طول تاریخ یک نوع غیریت سازی در بین شیعه و سنی وجود داشته است که جریان های افراطی شیعه و سنی هنوز هم فکر می کنند آن تقابل وجود دارد

بر اساس نظریه گفتمانی تضاد شبعه و سنی یک تضاد به حاشیه رفته است و تضاد اصلی گفتمان بین فرهنگ دینی و الحادی ویا اومانیسم است

ما باید تمام توانمان را روی یک مطلب بگذاریم که مردم جهان به سمت دین بیایند ،خداپرست باشند،اوماتیسم نباشند،تعبد داشته باشند.

در این رهیافت بحث شیعه و سنی ممکن است از بین نرود ولی به حاشیه می رود

شیعه و سنی یک غیر دیگری دارند و غیر ما الحاد است ایجاد فضای تقابل بخصوص در سطح رسانه ها کاملا یک مسئله سیاسی و طراحی شده در راستای منافع دشمنان اسلام است

در زمان آیت الله بروجردی پس از گفتگوهای مکرر بین ایشان و شیخ الازهر شیخ شلتوت آمدند مذهب شیعه را کنار مذاهب دیگر قرار دادند

آیت الله بروجردی یک حرف مبنای مطرح کردند وآن این بود که مسئله اصلی برای شیعه نزاع در امرخلافت نیست این یک بحث تاریخی است لیکن بحث اصلی این است که مفسر اصلی کتاب و سنت پیامبر چه کسانی هستند و در حقیقت مسئله مرجعیت علمی اهل البیت باید مسئله مهم واصلی مسلمانان باشد

در پی درخواست "أحمد بن سعد بن حمدان الحمدان الغامدی" برای به رسمیت نشناختن مذهب تشیع

احمد الطیب، شیخ الأزهر ‌با غیرقابل قبول خواندن این درخواست مفتی وهابی، خاطرنشان کرد: در 14 قرن از عمر اسلام، شیعه و اهل سنت دو بال اسلام بوده‌اند و جنگی با یکدیگر نداشته اند بلکه درگیریهای موجود ناشی از تضعیف مسلمانان از طریق سلاح جنگ‌های فرقه‌ای است.

وی با اشاره به اینکه شیعیان و اهل تسنن در اصول دین با یکدیگر مشترک هستند،‌ افزود: تقریب بین مذاهب اسلامی از اولویت‌های مهم الأزهر است.

شیخ الأزهر با تأکید بر رویه تقریب‏ گرای الأزهر در طول تاریخ، تصریح کرد: شیخ "محمود شلتوت"مفتی سابق الازهر و "تقی الدین قمی" مرجع شیعی از زمان تأسیس دارالتقریب بر وحدت بین مسلمانان همت گماردند و الازهر نیز همین رویه را در پیش گرفته است.

گفتنی است "أحمد بن سعد بن حمدان الحمدان الغامدی" از اساتید دانشگاه ام القری در مکه مکرمه، از به رسمیت شناخته شدن مذهب شیعی در موسسه الازهر و تمسک به آن به مانند دیگر مذاهب فقهی، به شدت انتقاد کرده و خواستار به رسمیت شناخته نشدن آن شده بود

در این راستا موضع گیری و فتوای بروجردی،شیخ شلتوت و امروزه رهبر معظم انقلاب اسلامی و شیخ الازهر مانع ریختن خون هزاران انسان بی گناه شده است و این رو از همه مراجع دارای صلاحیت دعوت می شود با اتخاذ مواضع برگرفته از دین عقلانیت واخلاق مانع دشمنی و تخاصم بین شیعیان و اهل سنت باشند

در ادامه اظهارات دیگر احمد الطیب شیخ الازهر را پی خواهیم گرفت:

رئیس دانشگاه علوم اسلامی الازهر مصر از فتوای مقام معظم رهبری در تحریم اهانت به صحابه حضرت محمد (ص) و همسران حضرت رسول اکرم (ص) به گرمی استقبال کرد.(1)
 
احمد الطیب شیخ الازهر در بیانیه ای اعلام کرد این فتوا در زمان مناسب برای جلوگیری از شکاف و بستن درهای فتنه صادر شده است.

احمد الطیب در بیانیه خود افزود: با تمجید و خرسندی، فتوای مبارک حضرت امام علی خامنه ای را در خصوص تحریم اهانت به صحابه رضوان الله علیهم یا تعرض به همسران حضرت رسول (ص) دریافت کردم. این فتوایی است که با دانش صحیح و درک عمیق از خطرناکی آنچه که اهل فتنه انجام می دهند صادر شده است وبیانگرعلاقه واشتیاق به وحدت مسلمانان است. آنچه که باعث می شود بر اهمیت این فتوا افزوده شود آن است که عالمی از علمای بزرگ مسلمان و از بزرگترین مراجع شیعه و به عنوان رهبر عالی جمهوری اسلامی ایران ؛ چنین فتوایی را صادر کرده است.

الطیب در بیانیه خود تصریح کرده است "من از جایگاه علم و با توجه به مسئولیت شرعی که دارم می گویم تلاش برای وحدت مسلمانان، واجب است واختلاف بین پیروان مذاهب اسلامی باید به اختلاف نظر بین علما و صاحب نظران محدود بماند و به وحدت امت اسلامی لطمه نزند که خداوند فرموده است ولا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم و اصبروا ان الله مع الصابرین".

الطیب افزود "من همچنین اعلام می کنم هرکسی که در بین مسلمانان فتنه افکنی کند گناهکار و مستحق عذاب الهی و مطرود شدن از سوی مردم است".

شبکه المنار افزود: شیخ الازهر از امام علی خامنه ای به خاطر فتوای مبارکی که در زمان مناسبش صادر شده است و باعث می شود شکاف اختلافات پر شود و درهای فتنه بسته شود قدردانی کرده است.

شیخ الازهر همچنین از خداوند خواسته است این فتوا آغاز خیر و ابتدای تلاش جدی برای متحد کردن مسلمانان باشد و به دعوت آنهایی که به غلو یا افراط گرایی و یا فتنه افکنی و اختلاف افکنی دعوت می کنند توجهی نشود.

الطیب همچنین از مسلمانان خواسته است به ریسمان الهی چنگ بزنند و پراکنده نشوند. وی خاطر نشان کرده است مصر همواره برای نزدیک کردن مسلمانان به یکدیگر پیشتاز بوده است.

(1)ه گزارش «شیعه نیوز» به نقل از واحد مرکزی خبر، شبکه تلویزیونی المنار .