بیاد استاد علم و ادب
508 بازدید
تاریخ ارائه : 5/10/2015 8:04:00 AM
موضوع: تاریخ و سیره

بیاد استاد علم و ادب ،دکتر صادق آئینه وند

دو کلمه حرف حساب

زندگی بزرگان و اندیشمندان هر جامعه بخشی از تاریخ آن محسوب مي گردد. از اين­رو ضرورت مطالعه پيشينه زندگي آن ها بر هر محقق و دانش پژوهی جهت مجهز شدن به تجربه تاريخي و پند از ادوار مختلف زندگی بزرگان اهميت مضاعف مي يابد. در این روزهای غمناک که در فقدان یک مورخ بی بدیل بسر می بریم این سوال فراروی هر انسان نيك انديش قرار می گيرد که براستی راز موفقیت مرحوم دکتر آئینه وند که توانستند در طول عمر نسبتا کوتاه خود حدود 100 مقاله و33 ترجمه و تالیف به یادگار گذارد و در مباحث تاریخ اسلام با رویکردی پژوهشی و منظم ورود می کنند، به چه علت بوده است؟

دکتر آئینه وند بدرستی دريافت که لازمه یک اسلام شناس یا مورخ تاریخ اسلام بودن، درك و فهم ادبیات عرب است؛ بر اين اساس با درك و تجربه از پيشينه بزرگان حوزوی و حتی دانشگاهی و به عشق آموختن زبان و ادبیات عرب به دیار غربت سفر کردند، كه ثمره اين درايت را بايد در توانايي ايشان در تحقيقات از منابع عربي و نگارش مقالات علمي در کارگاه های علمی و همایش ها به زبان عربی مورد توجه قرار داد. علاوه بر آن، نگاهی به دوره تحصیلی این مورخ بزرگ موید این ادعا خواهد بود.

دکتری: تاریخ اسلام - دانشگاه القدیس یوسف لبنان 

کارشناسی ارشد: زبان و ادبیات عربی - دانشگاه تهران

کارشناسی: زبان و ادبیات ادبیات عربی - دانشگاه تهران

حقیقت این است که کم بهره ها در رشته هايی مانند تاریخ اسلام و معارف اسلامی کساني اند که ادبیات عربی نمی دانند یا بر آن تسلط كافي ندارند چرا که کلیه منابع دست اول این رشته ها به زبان عربی است. لذا اگر دانشگاه القدیس یوسف كشور لبنان به مرحوم دکتر آئينه وند اجازه تحصیل در رشته تاریخ اسلام می دهد بخاطرآنست که ایشان فارغ التحصل زبان و ادبیات عربی است. مطالعه رزمه کلیه مستشرقین که در زمینه اسلام تحقیق می­کنند این حقیقت را ثابت می­کند که آنان دارای مدرک تحصیلی در رشته ادبیات عرب هستند.

حال سوال این است که چرا علی رغم سرمایه گذاری نظام جمهوری اسلامی ایران در توسعه علوم انسانی و رشد کمی دانشجویان و اساتید در دانشگاها، کمتر شاهد تربیت استادانی مانند مرحوم سید جعفرشهیدی و مرحوم آئینه وند هستیم

رسالت بزرگ مدیران گروهای تاریخ اسلام این است که به این مهم اهتمام جدی داشته و در مقابل مقرارت غیر واقعی نظام آموزش بایستند و بجای مطالبه مدرک زبان انگلیسی برای رشته هایی مانند تاریخ اسلام، مطالبه مدرک یا توانایی عملی زبان عربی را در اولويت قرار دهند.  البته تاكيد بر اولويت زبان عربي به معناي انكار اهمیت ديگر زبان هاي خارجي نیست بلكه نكته در اين است كه علوم انسانی ما اگر می خواهد اسلامی شود راهی جز تسلط بر زبان عربی نیست و یادگیری زبان های دیگر باید در اولویت دوم قرار گيرد.

ناگفته پیداست که گروه های دانشکده های تاریخ از قدرت و اختیارات لازم برخوردار نیستند  و این هم یکی از ضعف های دانشگا های ما در ایران است که یک دپارتمان یا انسیتتو در کشورهای پیشرفته قدرت اجرایش از یک دانشگاه و حتی معاونت های وزرات علوم  ما بالاتراست.

پس بیائید بجای کمیت به کیفیت توجه کنید تا خلاء دکترآئینه وند ها لایسدها شی نیاشد.

روحش شاد ، یادش گرامی و راهش پر رهرو باد

مژده بده یار پسندید مرا / صادق آیینه‌وند به مقصد رسید رحمه‌الله علیه

فحل فاضل صادق آیینه‌وند / بست بار مرگ و رست از چون و چند

مرگ گاهی بهتر است از زندگی / بار بند و دل در این دنیا مبند

گرگ و میش است این فضا و راه گم / یوسف گم‌گشته اینجا مردمند

ای عزیز صادق افسانه‌گوی / عیب بر جو نه که باقی گندمند

پاس پند ار بند بینی زهر شهد / سروهای راست چون بید خمند

صبح کاذب چون رود آید پدید / صبح صادق، صادق آیینه‌وند!

شعر از استاد علی دامغانی